...

TINK@school – TINKERING for sustainability at school

The 24 month long project proposes the use of tinkering as an approach that can be merged with Education for Sustainable Development (ESD). It will develop educational activities around sustainability and climate topics to be applied at late primary and early secondary level (students aged 8-12 years).

The project topics will revolve around the Sustainable Development Goals (SDGs) and Climate Change as these are experienced in the everyday realities in European schools, and through applying the STEAM-based, learner-centered and process oriented tinkering methodology. Tinkering relies heavily on collaborative problem solving, where learners not only gain specific knowledge (about various sustainability and climate challenges) but also develop their critical thinking, collaboration and communicative skills. The method also trains students in dealing with uncertainty, as many of the issues that will be tackled don’t have a unique or straightforward solution.

The aim is to help teachers use the Tinkering methodology in primary and primary and secondary education in the context of sustainability. Tinkering is an innovative pedagogy pioneered by the Exploratorium of San Francisco. It supports the construction of knowledge within the context of building personally meaningful artefacts and it is characterized by a playful, experimental style of engagement in which learners are continually reassessing their goals, exploring new learning paths and following their own goal. This methodology will be used to develop 10 activities (2/Partner) within the subject of sustainability. All activities will be tested with the target group and results are used to revise and fine-tune the activities and the final version of the Toolkit.

Upplýsingar á íslensku

TINK@school snýst um að þróa Tinkering sem aðferð í sjálfbærnimenntun (SE). Í verkefninu verða þróuð kennsluverkefni um sjálfbærni og loftslagsmál fyrir miðstig grunnskóla (nemendur á aldrinum 8 til 12 ára).

Verkefnið sem stendur í 24 mánuði (nóv. 2022 – okt. 2024) snýst um að þróa Tinkering sem aðferð í sjálfbærnimenntun (SE). Í verkefninu verða þróuð kennsluverkefni um sjálfbærni og loftslagsmál fyrir miðstig grunnskóla (nemendur á aldrinum 8 til 12 ára

Tinkering byggir á skapandi hugsun þar sem nemendur vinna saman að því að leysa ákveðin vandamál, þar sem þeir öðlast ekki bara tiltekna þekkingu heldur efla einnig gagnrýna hugsun, og samstarfs- og samskiptahæfni. Aðferðin styður nemendur einnig í að takast á við óvissu, þar sem mörg viðfangsefnin sem unnið er að eiga sér enga augljósa lausn.

Tinkering má lýsa sem því að „fikta og fikra sig áfram“ aðferð sem hefur notið vaxandi vinsælda í formlegu og óformlegu námi vegna þess að:

  • Hún vekur áhuga á náttúrufræði, stærðfræði, tækni og listum
  • Hún byggist bæði á lausnaleit og nemendamiðaðri kennslufræði
  • Hún eflir hæfni fyrir 21. öldina eins og gagnrýna hugsun, lausnarleit, sköpun, ígrundun, sjálfstraust og að takast á við óvissu og ergelsi
  • Hún kveikir áhuga og er skemmtileg

Tinkering aðferðafræðin verður notuð til að þróa 10 verkefni (2 á hvern samstarfsaðila). Öll verkefnin verða prófuð með markhópnum og niðurstöðurnar notaðar til að endurskoða og fínpússa verkefnin fyrir lokaútgáfu.

Rannsakendur
Ólafur Páll Jónsson
Anna Bjarnadóttir
Samstarfsaðilar
Háskóli Íslands, Menntavísindasvið, Ísland
CRES, centre for Research and European studies - Ítalía
Bartolomeo Cultural Association - Ítalía
NEMO Science Museum - Holland
MEdIES, Mediterranean Education Initiative on Environment and Sustainability - Grikkland
Rannsóknarafurðir
Tímabil rannsóknar
Frá: 1. nóvember 2022
Til: 31. desember 2024
Styrktaraðilar

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.