10 rannsóknir fundust í flokknum Menntavísindastofnun.
stAI – Act before it happens: Preventing and fighting Early Leaving from Education and Training with Artificial Intelligence
Preventing and fighting Early Leaving from Education and Training with Artificial Intelligence (stAI). The stAI project is dedicated to reducing the average percentage of early leavers in education through a multifaceted approach.
01/01/2024
31/08/2024
TINK@school – TINKERING for sustainability at school
The 24 month long project proposes the use of tinkering as an approach that can be merged with Education for Sustainable Development (ESD). It will develop educational activities around sustainability and climate topics to be applied at late primary and early secondary level (students aged 8-12 years).
01/11/2022
31/12/2024
ReToRe – Remember to Remember
The purpose of ReToRe is to develop an instrument that trains the prospective memory and metacognition in teenagers aged 10-15 years with learning difficulties, learning disabilities and/or ASD. The instrument is a toolbox that can be used by children, their families and education professionals.
01/01/2022
31/12/2024
Raising Excellence in Research and Project Management and Administration through Close Cooperation
Through establishing a close cooperation in the field of Research and Project Management and Administration (RMA), University of Iceland (UI) and Slovak University of Technology (STU) will be able to reach excellence through the exchange know-how, expertise and best practices.
01/05/2021
01/05/2024
Börn og netmiðlar
Börn og netmiðlar er víðtæk spurningakönnun sem Menntavísindastofnun framkvæmir í samstarfi við Fjölmiðlanefnd meðal grunn- og framhaldsskólanema á aldrinum 9-18 ára um allt land. Niðurstöður eru kynntar í nokkrum skýrslum eftir viðfangsefni: tækjaeign og virkni á samfélagsmiðlum, kynferðisleg áreiti, netöryggi, klámáhorf, tölvuleiki og falsfréttir.
01/01/2021
31/07/2025
Íslenska æskulýðsrannsóknin (ÍÆ)
Markmið verkefnisins er að safna gögnum um velferð og viðhorf barna og ungmenna og gera niðurstöður aðgengilegar til að styðja við stefnumótun aðila sem koma að þjónustu og umönnun barna og ungmenna. Grundvöllur verkefnisins liggur einnig í að skapa aðstæður til snemmbærs inngrips og stuðnings við börn og fjölskyldur þeirra.
01/01/2021
Áhrif COVID-19 á menntakerfið
Vorið 2020 voru sendar út kannanir á skólastarfi, vinnuaðstæðum, námi og líðan á tímum aðgerða vegna COVID-19. Spurningalistar voru lagðir fyrir stjórnendur á öllum skólastigum og fyrir starfsfólk Háskóla Íslands.
01/03/2020
NABO – Social Inclusion of Youth in the Nordic Region
In this research young people’s voices will be heard in questions regarding their lives. Based on that knowledge they will be given the opportunity to participate and influence political decisions. Young people are asked to describe their everyday lives and how they perceive their opportunities and obstacles.
01/01/2018
31/12/2020
Health Behavior in School aged Children (HBSC)
Health Behavior in School aged Children (HBSC) er rannsókn á vegum Alþjóðaheilbrigðisstofnunarinnar (WHO). Markmið rannsóknarinnar er að safna samanburðarhæfum gögnum um heilsu, velferð, heilsuhegðun og félagslegt umhverfi 11, 13 og 15 ára barna í þátttökulöndunum.
01/01/2004
The European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs (ESPAD)
ESPAD) er evrópskt rannsóknarverkefni sem miðar að því að safna samanburðarhæfum gögnum um neyslu 16 ára unglinga á áfengi, tóbaki og öðrum ávana- og vímuefnum. Einnig er spurt um fjárhættuspil og ýmislegt í félagsumhverfi svarenda sem tengist eða hefur áhrif á vímuefnanotkun.